Předmětem stavby je kompletní rekonstrukce zastávky. Bude provedena rekonstrukce železničního svršku, spodku a odvodnění koleje podél rekonstruovaného nástupiště ve stávající poloze. Nástupiště bude typu L, šířky 2,5 m délky 140 m. Součástí stavby je i zřízení bezbariérových přístupů na nástupiště, vybudování nového osvětlení dle potřeby, přístřešku pro cestující veřejnost a rekonstrukce mostního objektu v km 122,579.
Historická budova zastávky z roku 1947, kterou kdysi vybudovala obec Šumice a nyní je v majetku Správy železnic bude zbořena a na jejím místě je navržen přístřešek pro cestující a současně technologický objekt. Celý objekt má půdorysný rozměr 3,85 m x 13,1 m, výška + 4,5 m, má sedlovou střechu. Stěny ze zdiva tl. 300 mm z keramických bloků budou omítnuté. Součástí přístřešku pro cestující jsou 2 lavičky, odpadkový koš a dvě vitríny, vše v provedení antivandal.
Stavební povolení vydal Drážní úřad Olomouc v červenci 2020. Termín zahájení tříměsíční výluky je 3. září 2020, stavba bude dokončena do tří měsíců.
V důsledku provádění stavby dojde k uzavírce celého staveniště, lávka přes Olšavu bude po dobu výstavby uzavřena. Provoz pro pěší bude sveden provizorním přechodem železnice na most přes Olšavu. Chodník kolem místní komunikace směrem k mateřské školce bude po dobu výstavby z technologických důvodů zhotovitelem rozebrán a po skončení stavby uveden do původního stavu. V místě chodníku bude vybudována zpevněná plocha pro těžký autojeřáb, který bude montovat most přes Ovčírku.
Na případnou otázku šumických občanů: „Proč obec nezabránila rekonstrukci zastávky a zboření staré, hezké budovy?“ odpovídám, že vlastník stavby a železniční dopravní cesty, Správa železnic s.o., má své plány na modernizaci dopravní cesty a žádná obec je nemůže zvrátit, pokud neuvede vážné důvody. Takovým akceptovaným důvodem bylo například zachování bezbariérovosti v přímém směru z ulice Kút přes stávající přechod železnice směrem na lávku přes Olšavu. Když jsem zjistil v prosinci 2018, ještě při přípravě projektu varianty přestěhování zastávky mezi stávající železniční přejezdy, že bezbariérová trasa v přímém směru Kút/KD zanikne, okamžitě jsem informoval zastupitele a usnesení ZO s nesouhlasem k navrženému řešení jsem zaslal na SŽDC Olomouc. Investor od přestěhování zastávky upustil a začal projektovat rekonstrukci zastávky ve stávajícím místě.
Věřím, že jednou bude celá železniční trať č. 341 zmodernizována a všechna nástupiště budou ve výšce + 55 cm nad koleji po kterých budou jezdit bezbariérové vlakové soupravy, které umožní bezbariérový nástup a výstup cestujících. To je cílem a důvodem podobných rekonstrukcí.
Text a foto: Josef Jančář