Navigace

Obsah

Stěhování železniční zastávky nebude

Typ: ostatní
Stěhování železniční zastávky nebude 1 Stěhování železniční zastávky v Šumicích nebude. Správa železniční dopravní cesty Olomouc o.ř. (dále SŽDC) provede rozsáhlou rekonstrukci zastávky Šumice.

Stávající budova bude zbořena a nahrazena přístřeškem z betonových prefabrikátů, nástupiště dlouhé 140 m bude nové, most přes Ovčírku bude zrekonstruován. Nástupiště bude zvýšeno do výšky + 55 cm nad hlavou kolejnice. Taková výška umožní bezbariérový přístup do bezbariérové vlakové soupravy. České dráhy postupně rozšiřují počet bezbariérových vlakových souprav. Následujících 10 let bude železniční regionální dopravu na trati č. 340 procházející naší obcí provozovat německá dopravní společnost ARRIVA. Ta na regionální tratě Zlínského kraje nasadí starší vlakové soupravy, které už nějaké roky jezdily v některé ze 14 evropských zemích, kde společnost ARRIVA podniká. Společnost ARRIVA vysoutěžila regionální železniční dopravu, kterou zajišťuje Zlínský kraj. Naše obec přispívá ročně na regionální dopravu ve Zlínském kraji částkou 170.000 Kč.

V září 2018 jsem informoval na obecním webu v článku Přemístění železniční zastávky o projektu SŽDC Olomouc, který se týkal jak přemístění železniční zastávky, tak rekonstrukce železničního přejezdu u pálenice a jeho rozšíření o přechod železnice pro pěší. Přechod železnice, který si naplánovala SŽDC Olomouc jsem velmi přivítal. Na přechod železnice jsme plánovali navázat přechod státní silnice II/495. Takové řešení bylo bezpečné pro chodce a cyklisty, kteří jmenovanou křižovatkou u pálenice prochází. Plánované úpravy křižovatky u pálenice jsem podrobně popsal ve jmenovaném článku.

Co vedlo SŽDC ke změně plánu? Podle ředitele SŽDC to byl postoj obce Šumice. Když jsem se seznámil v prosinci 2018 s rozpracovanou projektovou dokumentací a zjistil jsem, že přístupová rampa na nové přemístěné nástupiště vytváří výškovou stavební bariéru ve směru Kút – centrum obce, informoval jsem obecní zastupitelstvo. To přijalo 20. prosince 2018 k průběhu projektových prací následující usnesení:

„Usnesení č.23/2018

ZO pověřuje starostu obce k vydání souhlasného stanoviska Obce Šumice, k DUR stavby SŽDC „REKONSTRUKCE ZASTÁVKY ŠUMICE“, jenom za předpokladu, že polohové umístění přístupové rampy k nástupišti železniční zastávky v místě stávajícího křížení železnice a přechodu MK, nevytvoří stavební bariéru ve směru bezbariérové trasy pro chodce ze směrů sever/jih. Stavební bariérou ve směru S/J rozumíme konstrukci rampy, která odklání bezbariérovou trasu pro chodce z ulice Kút na místní komunikaci, kolem RD čp. 37, kde nelze polohově umístit chodník.

Druhou podmínkou pro vydání souhlasného stanoviska je, že projekt SŽDC „REKONSTRUKCE ZASTÁVKY ŠUMICE“ bude respektovat schválený projekt Obce Šumice „Vytvoření zázemí pro přestupní terminál v Šumicích“ IČ/IROP 117D03B000345, stavební povolení č.j. OS-D/3266/17-4/Mi vydané dne 18.04.2018.

ZO požaduje po SŽDC písemnou odpověď na otázku důvodu přemístění železniční zastávky Šumice.“

Přijaté usnesení č. 23 jsem zaslal řediteli SŽDC o.ř. Olomouc ing. Kašparovi dne 21. prosince 2018 poštou. Reakce SŽDC byla rychlá a překvapivá. V dopise ze 4. ledna 2019 SŽDC informovala obec Šumice, že zastavuje projekční práce na přemístění zastávky v Šumicích, bude řešit rekonstrukci zastávky ve stávající poloze bez rekonstrukce a rozšíření přejezdu P7982 (u pálenice).

Reagoval jsem dne 14.1.2019 dopisem, ve kterém jsem žádal pokračování projektových prací přechodu železnice pro chodce u pálenice, který je pro celou křižovatku důležitý. Po úpravě křižovatky bude totiž stávající přechod sinice II/495 definitivně zrušený. SŽDC mé žádosti nevyhověla, plánovaný přechod z projektu vyhodila se zdůvodněním, že musí být řádným hospodářem. Také jsem si v dopise ze dne 25.1.2019 mohl mimo jiné přečíst:

Velice nás mrzí ta skutečnost, že SŽDC, s.o. se snaží vycházet obci Šumice stále vstříc a obec zastoupená Vaší osobou stále nechápe, že zde jsou určité mantinely zejména ze strany legislativy, kde SŽDC, s.o. nemůže a ani nesmí ustupovat.“

Proč SŽDC zrušila projektování plánovaného železničního přechodu u pálenice, na který navazuje přechod silnice II/495, skutečně nechápu. Znovu jsem se dotázal ředitele SŽDC Ladislava Kašpara na důvod zastavení projektování přechodu železnice na pracovní poradě v Olomouci dne 12. února 2019. Dostalo se mně odpovědi, že si může obec Šumice přechod železnice vyprojektovat a zaplatit sama.

Takže jsme s projektováním úprav křižovatky u pálenice zase na začátku. Důvod, proč je nutné křižovatku tří dopravních cest u pálenice (státní krajská silnice, železnice a místní obecní komunikace) upravit, je následující:

Drážní úřad v lednu 2017 navrhl železniční přejezd u pálenice jako nebezpečný zrušit, Obecní úřad Šumice jako místní správní silniční úřad žádosti SŽDC o zrušení přejezdu nevyhověl a vydal k žádosti v prosinci 2017 Rozhodnutí se zdůvodněním, za jakých podmínek lze železniční přejezd u pálenice provozovat. Dopravní studie prokázala, že železniční přejezd provozovat lze. Je ale nutné upravit krajskou silnici, vybudovat připojovací a odbočovací jízdní pruhy, nařídit zákaz odbočování vlevo na Bojkovice, zrušit ve stávajícím místě přechod silnice apod.

Při projektování takového křížení tří dopravních cest, které mají různé správce, musí tito vlastníci a správci úzce spolupracovat a projekty vzájemně koordinovat. Železnici spravuje SŽDC, krajskou silnici II/495 spravuje Ředitelství sinic Zlínského kraje (dále ŘSZK) a místní komunikace spravuje Obecní úřad Šumice.

Tady je kámen úrazu. Obec Šumice vyvinula maximální snahu o vzájemnou koordinaci projektu SŽDC a projektu ŘSZK, podle výsledku vyšla snaha obce zatím naprázdno. Tím, kdo obě dopravní cesty kříží, je místní komunikace a plánovaný chodník (přechody), které vlastní obec. SŽDC plánovaný přechod železnice zrušila, ŘSZK projektové práce ani nezahájila.

Celý dosavadní průběh projektování křižovatky u pálenice přesně vystihuje problém, v jakém se nachází místní samospráva. Prioritou obce je hledání optimálního řešení, které zajistí bezpečnost nejenom chodců, ale všech účastníků silničního provozu. Protože se ale jedná o dopravní cesty jiných správců, záleží na nich, jak se k věci postaví. Mám zkušenost, že si tito správci rozhodně nemyslí, že by jim místní obecní úřad měl nařizovat, jaké úpravy mají na svých dopravních cestách provést. Skutečnost, že místní obecní úřad je současně místním silničním úřadem, že nařizuje úpravy dopravních cest v řádném rozhodnutí vydaném po řádném správním řízení, kterého byli účastníky, neznamená pro tyto správce nic. Zde se také ukazuje problém dvojakosti naší samosprávy. Starosta vystupuje jednak jako zástupce samosprávy, nechává se úkolovat zastupitelstvem a na druhé straně v přenesené působnosti vystupuje jako vedoucí silničního úřadu a vede správní řízení ve věci zrušení železničního přejezdu.

Pokud by věci fungovaly tak, že by všichni správci dopravních cest spolu spolupracovali a obci vycházeli vstříc, byl by to ideální stav. Ideální stav se ale nekoná, zřejmě ani neexistuje. A jak bylo již napsáno, obec zastoupená mojí osobou to stále nechápe.

Obec ve věci projektu křížení tří dopravních cest s aktivitou nekončí. Svolám nové jednání, pozvu všechny dotčené strany a začneme relativně od začátku. Prioritou projektu bude bezpečnost všech účastníků silničního a železničního provozu. Řešení, kdy z křižovatky u pálenice zmizí přechod silnice bez náhrady, je samosprávou neakceptovatelné. Cestu přezkumu dosavadních stanovisek zúčastněných, kterou mně doporučuje zastupitel a bývalý poslanec Parlamentu PS ČR Ludvík Hovorka zatím nechci využít. Zatím pořád věřím, že spolupráce obce s organizacemi, které vlastní stát nebo kraj, je možná.

 

Josef Jančář, starosta

 

  

 


Vytvořeno: 3. 4. 2019
Poslední aktualizace: 8. 4. 2019 9:12
Autor: Správce Webu